Sunday 19 October 2014

Bahasa Menunjukkan Bangsa (Language Portrays One's Race)







By Soultari Amin Farid

noramin_dd@yahoo.com


Sewaktu pulang dari Universiti tadi saya amat teringin untuk meluahkan diri saya dalam bahasa ibunda saya yang saya tetap hormati walaupun sudah sekian lama tidak saya amalkan.

Ada kalanya saya merasakan tahap kemahiran saya yang tidak mencukupi ini telah membuat saya agak tidak berani untuk menulis ataupun bertutur dalam bahasa Melayu.

Lagi-lagi sebagai seorang penggiat aktif dalam seni persembahan kebudayaan Melayu, saya mengakui bahawa kemahiran dalam penggunaan bahasa Melayu itu amat penting terutamanya untuk memahami dengan lebih dalam lagi budaya Melayu.

Di sini saya berhujah bahawa pepatah, "Bahasa menunjukkan Bangsa" itu adalah benar dan harus dipraktikan. Dalam kajian saya tentang antropologi, saya telah mendapati bahawa ahli antropologi telah banyak membuat perhubungan antara "kegiatan kebudayaan" dan bahasa yang digunakan oleh sesebuah masyarakat itu untuk menamakan atau menerangkan tentang kegiatan tersebut.

Misalnya kegiatan yang sekarang difahami oleh "menari", dipanggil dengan istilah "bermain" oleh segelintir masyarakat dunia -- termasuk orang melayu juga yang pernah seketika dahulu memahami kegiatan menari itu seperti bermain.

Phew... sesungguhnya saya telah mengambil lebih kurang dari satu jam untuk menyusun kata-kata ini dengan baik. Dan saya pasti ungkapan kisah saya ini penuh dengan kesalahan dalam segi struktur ayat atau kefahaman. Haha!

Satu titik permulaan untuk saya. Saya akan menyambung kisah-kisah saya ini dalam masa yang akan datang. Minda saya sekarang telah dilandai kosa kata bahasa Perancis dan German kerana sedang dalam proses memahami karya-karya ahli antropologi perintis yang kebanyakkan adalah orang Eropah.
 ____________________________________________
English Translation:

Returning home from University, I had this desire to express myself in my mother tongue that I revere very much even though I have not spoken it very often.

At times I feel that due to my inefficiency in my mother tongue, I feel rather afraid to write or even speak in the Malay language.

Especially when I am an active activist in the Malay performing arts, I admit that a strong efficiency in the Malay language is very important for us to understand in greater depth about the Malay culture.

Here, I would strong agree that the saying, "Language portrays the essence of one's Race" is true and must be embodied. In my studies of anthropology, I have found that anthropologists have found realtions between "cultural activities" and the language used to name or describe these activities.

For instance, the activity that we term as "dance" is known as "play" to a few communities in the world -- this includes the Malay people as well since dance was once understood as "play".

Well, this is a beginning step for me. I will continue to write about my experiences (in Malay) in time to come. My mind is currently invaded with many French and German vocabulary since I am in the process of understanding the works of past anthropologists who are/were mostly European.

Phew, it took me close to an hour to arrange these worlds well (in Malay). And I believe these piece of expression is replete with mistakes in terms of sentence structure and comprehension. Haha!

No comments:

Post a Comment